شرایط، ضوابط و مقررات سامانه

كليه اشخاص حقيقي يا حقوقي كه قصد تكميل اطلاعات پروفايل خود در اين سامانه را دارند مي بايست با مطالعه مفاد "شرايط، ضوابط و مقررات سامانه" و با آگاهي كامل از آن اقدام به تكميل اطلاعت آدرس و اطلاعات كالا را در سامانه نمايند.

تعاريف

تامین‌کننده

« شخص حقیقی یا حقوقی است که در چارچوب قوانین و مقررات و مجوزهای مربوطه اقدام به عرضه یک کالا می‌نماید و ممکن است به صورت بازرگان‏ یا تولید کننده فعالیت نماید. در صورتی تامین کننده می‌تواند به عنوان فروشنده در سامانه فعالیت نماید که دارای عضویت ایران کد باشد و از طریق پورتال ایران کد پس از دریافت عضویت‏ اقدام به اخذ شناسه ملی برای کالا بنماید.»

خریدار

« شخص حقیقی یا حقوقی است که نیاز به خرید یک کالا دارد و از طریق این سامانه با ثبت نام به عنوان «خریدار» درخواست خرید یک یا چند کالا را ارسال می‌نماید. خریدار ممکن است مصرف کننده نهائی باشد یا جزء واسطه های شبکه توزیع کالا که به عنوان تامین کننده عمل می‌کنند‏، باشد. در هر دو فرض‏، خریدار بایستی از طریق مراجعه به این سامانه و ثبت نام در سامانه به عنوان خریدار پس از اختصاص رمز عبور اقدام به ثبت تقاضا خريد کالا مي‌نماید.

سامانه ارتباط تامين كنندگان كالا

اين سامانه متعلق به مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران بوده و ماموریت خود را در برقراری ارتباط بین تامین کنندگان با یکدیگر و تامین کنندگان با خریداران کالا می‌داند. كه به اختصار به آن سامانه گفته مي شوcد.

مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران

مركز ملي، موسسه‌اي غيرتجاري و غيرانتفاعي وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني كه با مشاركت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در سال 1374 ايجاد شد. كه به اختصار به آن مركز ملي گفته مي شود.

الزامات قانونی تامین کنندگان

1- تامین کنندگان کالا مکلف می‌باشند تا فعالیت خود مبنی بر معرفی و عرضه و تبلیغ کالا را در چارچوب قوانین و مقررات عمومی کشور و با رعایت کلیه الزامات قانونی مربوط انجام دهد.

  • 1- تامین کنندگان کالا مکلف می‌باشند تا فعالیت خود مبنی بر معرفی و عرضه و تبلیغ کالا را در چارچوب قوانین و مقررات عمومی کشور و با رعایت کلیه الزامات قانونی مربوط انجام دهد.
  • 2- کلیه تامین کنندگانی که در این سامانه ثبت نام نموده و عضویت می‌یابند، علاوه بر پذیرش شرایط مقرر در این سامانه‏ و تعهد به رعایت آنها، متعهد هستند که قوانین عمومی مربوطه به عرضه و فروش کالا و تبلیغات تجاری از جمله قوانین زیر را رعایت نمایند: - قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان مصوب 1388
    - قانون تعزیرات حکومتی
    - قانون تجارت الکترونیکی- مصوب 1382
    - قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات مصوب 1388 و آئین‌نامه اجرائی آن
    - آيين نامه ساماندهي تبليغات كالاها و خدمات موضوع ماده (۸) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور مصوب 1394
    - آيين نامه اجرايي ماده (7) قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان- 1390

ب: رعایت شرایط و مقررات مندرج در سامانه:

عضویت تامین کنندگان در این سامانه به منزله پذیرش کلیه شریطی است که در این سامانه درج شده است. همچنین تامین‌کننده عضو موظف به پذیرش و اعمال کلیه شرایط است که ممکن است متعاقباً تغییر و در این سامانه منتشر شود تا زماني كه اطلاعات تامين كننده در اين سامانه موجود مي باشد و ارتباط بين آن و خريداران از طريق اين سامانه انجام مي پذيرد به منزله قبول شرایط و مقررات جدید منتشره در سامانه خواهد بود.

شرایط‏، ضوابط و مقررات مربوط به تامین کنندگان

  • 1- تامین‌کننده ضمن اقرار به اصالت و صحت تمامی اطلاعات و اسناد ارائه شده، هرگونه مسئولیت ناشی از هرگونه اطلاعات نادرست از جمله در مورد مشخصات شخصی و حرفه‌ای، مشخصات كالا، مجوزهای قانونی و اعتبار آنها را در مقابل مرکز ملي، خریداران و سایر تامین‌کنندگان یا اشخاص ثالث را می‌پذیرد.
  • 2- تامین‌کننده متعهد است هرگونه تغییری که در مورد مشخصات اعلامی خود یا کالای عرضه شده و اعتبار مجوزهای مربوطه را سریعاَ به مركز ملي اعلام نمايد.
  • 3- تامین کننده شرایط عمومی که در سامانه در مورد تعهدات و تکالیف تامین کنندگان از جمله راجع به ثبت‏، پردازش و ارسال سفارش خرید، هزینه حمل و خسارات حین حمل، نحوه پذیرش حق انصراف مشتری و تخفیفات اعلامی در سامانه درج شده یا خواهد شد را می‌پذیرد.
  • 4- تامین کننده ملزم است در صورت استفاده از اطلاعات خریداران یا سایر تامین کنندگان برای ارسال پیام های تبلیغی‏‌، قواعد قانونی تبلیغ از جمله ایجاد امکان فنی آسان برای حذف پیام و متوقف کردن ارسال پیام مجدد را رعایت نماید.
  • 5- تامین کننده متعهد به رعایت حریم خصوصی مشتریان می‌باشد
  • 6- تامین کننده سلامت کالا در مقابل مصرف کنندگان را تضمین نموده و هر گونه خسارات ناشی از عیب محصول را می‌پذیرد. مركز ملي در این خصوص هیچ مسئولیتی نداشته و تامین کننده متعهد به باز پرداخت هرگونه خسارت احتمالی که ممکن است در نتیجه طرح دعوای احتمالی خریداران‏ مي باشد.
  • 7- تامین کننده موظف است چنانچه مبادله کالا و فروش به مشتری را در بستر مبادله الکترونیکی انجام دهد‏ حق انصراف را برای خریداران در نظر بگیرد به نحوی که در اجرای قانون تجارت الکترونیکی مصرف كننده حداقل هفت روز كاري از تاریخ تسلیم کالا، وقت ‌براي انصراف (‌حق انصراف) از قبول (خرید) خود بدون تحمل جريمه و يا ارائه دليل داشته باشد.‌ تنها هزينه تحميلي بر مصرف‌كننده هزينه بازپس فرستادن كالا خواهد بود. بر این اساس، به محض استفاده مصرف كننده از حق انصراف، تأمين كننده مكلف است‌ بدون مطالبه هيچ‌گونه وجهي عين مبلغ دريافتي را در اسرع وقت به مصرف كننده مسترد ‌نمايد.
  • 8- تامین کننده موافقت می‌ نماید که مركز ملي بتواند برای مراجع قانونی یا مشتریان یا اشخاص، مکان دسترسی به اطلاعات تامین کننده را در سامانه جز در مواردی که تامین کننده صریحاَ به عنوان حریم خصوصی یا محرمانه بر اساس ضوابط مرکز ذکر نموده باشد‏، را فراهم نماید.
  • 9- تامین کنندگان متعهد می‌شوند کلیه مقررات قانونی از جمله مقررات استاندارد ملی‏، وزارت بهداشت، تعزیرات حکومتی و قیمت‌گذاری، قواعد رقابت و قوانین مالکیت فکری را رعایت نموده و مسئولیت هرگونه نقض مقررات مزبور را می‌پذیرد.
  • 10- تامین‌کننده مکلف است چنانچه نحوه عرضه، تحویل، تسلیم، تعیین قیمت و سایر شرایط مربوط به کالای خاصی متفاوت از شرایط عمومی مربوط به سایر کالا‌ها باشد، شرایط خاص مزبور را به هنگام معرفی کالا در سامانه به نحو روشنی اعلام نماید‎؛ در غیر این صورت از منظر خریدار و مرکز ملي، کالای مزبور هم مشمول همان شرایط عمومی مربوط به سایر کالاها می‌باشد.
  • 11- تامین کنندگان موظف هستند در صورت بروز مشکل و اختلاف، ابتدا قبل از پیگیری ها قانونی مراتب با مرکز ملي در میان بگذارند تا ابتدا به صورت گفت و گو، مکاتبه و ایجاد کمیته مشترک حل اختلاف موضوعات را بررسی و رفع نمایند.

نقش و حدود مسئولیت سامانه مركز ملي

  • 1. این سامانه صرفاً نقش معرفی کننده تامین‌کنندگان و کالاهای مورد عرضه آنها و خریداران و کالاهای مورد نیاز آنها داشته و نیز به عنوان یک واسطه بین تامین کننده و خریدار ایفای نقش می‌کند. لذا در رابطه معاملاتی بین تامین کننده و خریداران هیچ مسئولیتی بابت اجرای تعهدات قانونی و قراردادی متقابل آنها را بر عهده ندارد.
  • 2. با توجه به نقش صرفاَ واسطه‌ای این سامانه‏، مرکز ملي هیچگونه مسئولیت در رابطه با محصولات و کالاهای معرفی شده در سامانه، اطلاعات کاربران ( تامین کننده/خریدار) و تبلیغات تجاری صورت گرفته در مقابل کاربران و سایر اشخاص اعم از بازدیدکنندگان و غیره را ندارد.
  • 3. مرکز ملي مجاز است در صورت وصول دستور قضائی یا در اجرای دستورات مراجع ذیصلاح قانونی اقدام به مسدود نمودن دسترسی هریک از کاربران به سامانه و حذف عضویت آنها و اطلاعات منتشره در سامانه نماید.
  • 4. چنانچه اشخاص ذینفع اعتراضی نسبت به درج اطلاعات مربوط به یک کالا یا برند تجاری یا محصولی که متضمن نقض حقوق دیگران نظیر نقض حقوق مالکیت فکری دیگران داشته باشند‏، مرکز ملي مجاز است پس از اعلام اعتراض به کاربر(تامین کننده یا خریدار) مورد نظر و عدم وصول پاسخ ظرف 10 روز یا وصول پاسخی که به نظر مرکز قانع کننده نباشد‏، نسبت به حذف اطلاعات مزبور یا غیر قابل دسترس نمودن آن یا حذف عضويت آن در سامانه اقدام نماید. وصول اعتراض موضوع این بند منوط به عضویت کاربر معترض در سامانه است. آنچه که در این بند آمده است موجب ایجاد تکلیف و مسئولیت برای مرکز ملي در مقابل شخص معترض نمی‌باشد و مرکز ملي اختیار دارد تا از این ظرفیت استفاده نماید.
  • 5. علاوه بر موارد فوق‏، مرکز ایران ملي مجاز است با اعلام قبلی 3 روزه نسبت به حذف عضویت یا حذف برخی یا کل اطلاعات ثبت شده کاربران (تامین کننده/خریدار) از سامانه اقدام نماید.
  • 6. هر گونه سو استفاده از نام ، لوگو و برند این سامانه بدون اجازه کتبی مرکز ملي، غیر قانونی بوده و در صورت مشاهده پیگیری های قانونی صورت خواهد گرفت .
  • 7. مرکز ملي مسئولیتی در مورد کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده توسط تامین کنندگان را برعهده نخواهد گرفت و تحقیق در مورد محصولات خریداری شده برعهده خریدار خواهد بود. تمامی مسئولیت خدمات ، کالا ها و .. برعهده تامین‌کننده ( فروشنده ) می باشد.

لطفا چند لحظه صبر نمایید...