GS1

مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران در سال 1374 به عنوان يكي از اعضاي سازمان GS1 بين‌الملل در ايران پذيرفته شد. مركز، خدمات مختلف و گسترده‌اي را سازگار با استانداردها و راهكارهاي جهاني در اختيار شركت‌ها و موسسات فعال در كشور قرار مي دهد.

  • مديريت پيش‌شماره يكتاي جهاني شركتهاي ايراني و كمك به كدگذاري كالاهاي تجاري و محموله‌هاي آنها و تخصيص باركد
  • كمك به شناسه‌دار كردن مكانهاي فيزيكي و موقعيتهاي موثر در زنجيره تامين
  • كدگذاري شماره دسته (Lot / Batch)، شماره سريال واحد كالا و ساير داده‌ها (مانند تاريخ انقضا) براي درج بر روي واحدهاي كالا يا محموله
  • ارائه استانداردهاي كامل رهگيري و رديابي كالا در زنجيره تأمين كالا
  • ثبت و اطلاع‌رساني مشخصات شركت‌هاي ارائه‌كننده محصولات تجاري در سايت بين‌المللي Gepir

ايران كد

ايران‌کد يا نظام طبقه‌بندي ملّي کالا و خدمات ايران، نظامي است كه اطلاعات پايه زنجيره تأمين در حوزه كالاها و خدمات را تحت كنترل درآورده و به عناصر مختلف عرضه مي‌کند. در اين نظام با استفاده از رويه‌ها، استانداردها و به ويژه ابزار خبره طبقه‌بندي و كدگذاري كالاها و خدمات، زبان مشترك و مفاهيم همساني در سطح ملي ايجاد شده و كليه اطلاعات اعتباري كالاها و خدمات از قبيل مراجع عرضه‌كننده، مشخصات فني، استانداردهاي ملي و بين‌المللي و ... ثبت، ذخيره، ساماندهي و منتشر مي‌گردد.

كدينگ سازماني

فرآيندي است که طي آن اقلام سازمان شامل ماشين‌آلات، تجهيزات، مواد اوليه، قطعات يدکي، ابزارآلات و ..شناسايي شده و براي هرکدام با گردآوري اطلاعات مرتبط، کاتالوگي طبق نياز سازمان ايجاد مي‌گردد و در پايان براي بازيابي سريع و صحيح اطلاعات مربوطه، به هر کدام از اين مجموعه اطلاعات گردآوري شده يک کد يکتا تخصيص داده مي شود. واضح است که کارکرد اطلاعات گردآوري شده، شناسايي قلم کالا و رفع نيازمندي‌هاي اطلاعاتي سازمان است.

اهميت کدينگ سازماني و منافع آن

وظيفه¬ي کدينگ سازماني، توليد و نگهداري داده‌هاي باکيفيت از اطلاعات توصيفي و ذاتي اقلام تدارکاتي و به اشتراک گذاري آن براي مصرف ساير سيستم هاي اطلاعاتي سازمان است. اگر داده‌هاي مبادله شده بي‌کيفيت و مبهم باشند، کل سيستم اطلاعاتي سازمان را بيمار کرده و به تبع آن فرآيندهاي سازمان دچار ناهنجاري و کارکرد نادرست خواهند شد. در نتيجه سازمان در رسيدن به اهداف عاليه ي خود دچار مشکل مي گردد، هزينه‌ها بالا رفته و بهره وري اُفت مي کند. برخي از منافع پياده¬سازي و اجراي سيستم کدينگ سازماني عبارتند از:

  • شناسايي منحصر به فرد و بي ابهام اقلام، به گونه اي که مانع اختصاص چند شناسه به اقلام يکسان و مشابه موجود در سازمان مي گردد.
  • امکان سفارش گذاري، بر اساس مشخصه‌هاي ذاتي قلم کالا در مواردي که خود قلم کالايمورد نظر در بازار موجود نيست اما قلم کالاهاي مشابه آن موجود و قابل دستيابي باشند (ژنريک سازي).
  • ايجاد زبان مشترک ميان بخش هاي مختلف سازمان به طوري که همه ي بخش ها،قلم کالاها را با کد يکتا و نام يکسان شناسايي ميکنند. به اين وسيله صحت اطلاعات تراکنشي توليد شده مربوط به قلم کالا در هر بخش از سازمان تضمين شده و اجزاي زنجيره تامين موجود در سازمان همزباني پيدا مي‌کنند.
  • امکان هم‌ارز کردن قلم کالاهاي مشابه به طوري که سازمان در مواقع لزوم بتواند از يکي به جاي ديگري استفاده کند.
  • امکان استفاده از اطلاعات کاتالوگ الکترونيکي توليد شده ي قلم کالا توسط بخش هاي مختلف مانند طراحي و مهندسي، ساخت و توليد، نگهداري و تعميرات، مالي، انبار و کنترل موجودي و ... براي برنامه‌ريزي‌هايي که به نوعي قلم کالا در آن دخيل باشد. مانند استفاده در نرم‌افزارهاي BOM، برنامه‌ريزي و کنترل توليد، مالي و حسابداري، نت، فروش، خريد و سفارشات، انبار و کنترل موجودي و بسياري نرم‌افزارهاي سازماني ديگر که اطلاعات قلم کالا در آن جريان دارد.
  • امکان فراخوان براي تامين قلم کالاها توسط تامين‌کنندگان در سطح کلان بر اساس الگوهاي شناسايي تعريف شده سازماني به طوري که تامين‌کنندگان،قلم کالاهاي خود را بر اساس نياز سازمان معرفي نمايند. اين مهم باعث مي‌شود سازمان بتواند به طور دقيق منبع‌يابي کرده و قلم کالاهاي مورد نظر خود را از منابع متنوع تامين نمايد.
  • ايجاد يک ديکشنري فني مربوط به کليه مفاهيمي که در ارتباط با قلم کالاها در سازمان قابل تعريف هستند و استفاده از آن به عنوان يک پايگاه دانش فني مرتبط با قلم کالاها.
  • بالا بردن دقت و سرعت شناسايي قلم کالاها با استفاده از الگوهاي شناسايي از پيش تعريف شده که توسط خبرگان سازمان تهيه شده‌اند.
  • فراهم آوردن زيرساختي براي برپايي سيستم رديابي درون سازماني و برون سازماني محصول.

لطفا چند لحظه صبر نمایید...