درباره سایت تجاری

در زندگي روزمره با موجوديت‌هاي مختلف اقتصادي مواجه مي‌شويم که هر يک داراي نقش ويژه‌اي در فرآيندهاي اقتصادي و حتي اجتماعي است. به عنوان مثال روزانه ممکن است سرويس‌ها و خدماتي را دريافت کنيم يا خدمتي را به ديگران ارائه دهيم. ممکن است در يک فرآيند تجاري شرکت کنيم، کالايي را به فروش برسانيم، کالايي خريداري کنيم يا به عنوان يک واسطه کالايي را جابجا نماييم.کارخانجات و صنايع با در دست داشتن منابع و مواد اوليه و انجام مجموعه اي از فرآيندها محصول جديدي را توليد و به بازار عرضه نمايند. اقلام مختلف در جريان‌ فرآيندهاي توليد در موقعيت‌هاي مختلف مکاني و زماني ظاهر مي شوند و نقشي در فرآيند ايفا مي نمايد

اگر به موضوع تامين و عرضه كالا نگاه كنيم، سه موجوديت اصلي قابل تشخيص است:

"عرضه‌كننده"، "محصول" ، "مصرف‌كننده". در واقع در هر تعامل تجاري همواره يك عرضه‌كننده براي ايجاد ارزش افزوده تمايل دارد در ازاء دريافت وجه مشخصي از خريدار يا همان مصرف‌كننده، محصول خود را به فروش برساند. در مقابل خريدار نيز زماني اقدام به خريد مي‌كند، كه محصول مورد تبادل از مطلوبيت لازم براي وي برخوردار باشد. البته بايد به اين نكته توجه نمود كه مجموعه اين تعاملات در سايه سياست‌ها، قوانين و قواعد حاكم بر بازار انجام مي‌شود. حال اگر بخواهيم به بهبود روابط تجاري و روانسازي امور بازرگاني و يک خريد مناسب بپردازيم، بايد ببينيم در اين عرصه چه مشكلاتي وجود دارد و چگونه بايد به آن‌ها پرداخته شود. براي درك اين مشكلات بايد به چالش‌هاي پيش‌روي عرضه‌كنندگان، مصرف‌كنندگان به عنوان فعالان اصلي تجارت بپردازيم.

هر عرضه‌كننده‌اي مي‌خواهد اطلاعات كامل محصولات خود را به مصرف‌كنندگان گسترده‌اي از بازار هدف، با كم‌ترين هزينه، در كوتاه‌ترين زمان منتقل نمايد. به عبارت ديگر، تلاش‌هاي يك عرضه‌كننده خواه يك توليد‌كننده باشد يا يك توزيع كننده زماني مثمر ثمر واقع مي‌شودكه مصرف‌كنندگان آگاهي كاملي از محصول يا محصولات وي داشته باشند. مصرف كنندگان مايلند اطلاعات كالاي عرضه شده را با كم‌ترين هزينه، در كوتاه‌ترين زمان، شناسايي و با هم مقايسه نمايد. به عبارت ديگر، زماني كه يك مصرف‌كننده مي‌خواهد محصول خاصي را تهيه نمايد، تمايل دارد تا جايي كه ممكن است تمامي عرضه‌كنندگان موجود كه محصول مورد نظر وي را عرضه مي‌كنند بشناسد، ويژگي‌هاي هر عرضه‌ نظيرمشخصات فني، كيفيت و نحوه عرضه محصول را بداند و به علاوه بتواند به سادگي آن‌ها را با يكديگر مقايسه نمايد.

در حال حاضر علي رغم وجود سايت هاي متنوع و معتبر فروش ديجيتالي كالا، هنوز هيچ سايتي به شكل پويا اقدام به دريافت اطلاعات از مبادي قانوي نكرده و قادر به كلاس بندي كالا ها براي دسترسي آسان كالاهاي مرتبط در يك حوزه نمي باشد مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران به لحاظ ساختاري و ماموريت تعريف شده، اطلاعات اعضا را از مبادي قانوني دريافت مي كند بنابراين، اشخاصي كه داراي كد ملي كالا هستند، داراي ماهيت قانوني مشخص مي باشند. حتي در خصوص كالاهاي داراي استاندارد يا مجوزهاي صنعتي يا صنفي مجوزهاي لازم در مركز كنترل مي شود.

سامانه ارتباط تامين كنندگان كالا براي اقلام تجاري علاوه بر مفهوم عمومي آن، يعني ابزاري جهت شناسايي براي خريدار و انتخاب بهترين، سريعترين و به صرفه ترين خريد آن در طي مسير مي‌تواند با اهداف خاص مختلفي صورت گيرد. چون اين سيستم و پرتال امکان شناسايي قلم كالا را فراهم مي‌آورد پس مي‌تواند با کمک اطلاعات مناسب ابزاري براي شناسايي ديگر سيستم‌هاي کسب و کار و توانمند ساز آن باشد. به عنوان مثال مي‌تواند توانمندساز حوزه‌هاي زير باشد:

- مديريت کيفيت - مديريت ريسک - مديريت اطلاعات - مديريت بازرگاني - جريان‌هاي لجستيکي - مديريت تقاضا

وقتي يک قلم کالا از طريق پرتال قابل شناسايي باشد و در صورت مشاهده هر گونه تفاوتي از قيمت و يا مشخصات ثابت و اطلاعات ايستا بتوان آنرا با کالاي متناظر و مشابه مقايسه کرد در اين صورت، هر تامين کننده براي ارائه کالاي خود در بازار موظف مي گردد تا اطلاعات مورد نياز کالاي خود را بارگذاري نمايد. اين اطلاعات شامل قيمت، مشخصات فني و معيارهاي مهم براي تصميم گيري خريد براي خريداران است. مضاف بر اينکه اين تامين کننده مي تواند کانالهاي توزيع و ارائه کالاي خود را به خريداران معرفي نمايد. از اين طريق، علاوه بر دستيابي به آخرين اطلاعات و تغييرات سريع آن از طريق پرتال و اطلاع رساني در بازار تامين کننده و خريدار منتفع شده و زمينه هاي خريد الکترونيکي فراهم مي شود.

بنابراين مهمترين نيازسنجي سامانه ارتباط تامين كنندگان كالا مورد نظر به شرح زير است:

  • امکان اطلاع رساني بروز کالاها توسط تامين کنندگان
  • معرفي کانالهاي توزيع و مکان هاي فروش کالا به خريداران در گستره جغرافيايي مورد نظر خريدار
  • امکان مقايسه چند کالا با همديگر جهت پشتيباني از تصميم گيري خريد
  • ارائه قيمت کالا به صورت خريدهاي کلي به خريداران
  • اطلاع رساني ارائه تخفيف و مشوق هاي خريد در هر بازه زماني در پرتال

در واقع مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران با ايجاد فضاي رقابتي بين تامين کنندگان مي تواند باعث ارتقاي اين سامانه ارتباط تامين كنندگان كالا شود.

لطفا چند لحظه صبر نمایید...